Solarne superspacerówki

Autor:
Michał Stankiewicz

Legendarnego perpetuum mobile jeszcze nikt nie wymyślił. Ale gdańskiemu Green Dream Boats udało się zbliżyć do tej idei.

iewielki katamaran płynie wolno po kanałach Dolnego Miasta w Gdańsku. To dopływy Motławy. W większości dostępne tylko dla kajaków i bardzo małych i niskich łodzi. Powoli zbliża się do Kamiennej Śluzy. Musi jeszcze przepłynąć pod nisko zawieszonym mostkiem. Tuż przed nim, dach osłaniający kokpit szybko się obniża, tak, że siedzący w nim pasażerowie muszą mocno pochylić się. Po pokonaniu mostka dach znów idzie w górę. Katamaran mija śluzę i sławne Cztery Dziewice, czyli wieżyczki usytuwane na kamiennych grodziach. Zaczyna się malownicza część Motławy. Na wodzie panuje cisza, tak duża, że pływające kaczki nie zauważają nadpływającej łodzi. 

Taki obrazek można zaobserwować nie tylko na Motławie, ale i wielu innych wodach nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Solliner, bo tak się nazywa łódź to niewielki spacerowy katamaran, który może pomieścić 10 wygodnie siedzących osób. W kokpicie jest stolik, wokół niego kanapa, jedno miejsce wyżej do opalania i oczywiście stanowisko sternika. Elektryczny napęd, który zapewnia całkowitą ciszę zasilany jest energią słoneczną. Panele fotowoltaiczne znajdują się na dachu. Dzięki temu katamaran ma praktycznie nieograniczony zasięg. Jeżeli płynie się z wykorzystaniem 50 do 60% mocy to panele są stale zasilane przez światło. Jeżeli chodzi o noc - przy całkowicie naładowanych akumulatorach kataraman może płynąć 18 godzin. To wszystko oznacza, że jego zasięg jest nieograniczony, a co najważniejsze koszty paliwa są zerowe. Prędkość maksymalna nie jest duża, bo do 15 km/h, ale łódź przeznaczona jest do rejsów rekreacyjnych. Dzięki chowanemu dachowi może wpłynąć do trudno dostępnych miejsc, a bezgłośnemu napędowi także do stref ciszy. 

Producentem łodzi jest gdańska firma Green Dream Boats. Pierwsze egzemplarze powstały w styczniu 2015 roku, a do klientów trafiły już dwa miesiące później. Mimo krótkiej obecności na rynku łódź zdobyła już uznanie w wielu krajach. Sollinery obecne są w Hiszpanii, Wyspach Kanaryjskich, Holandii, Norwegii, Szwajcarii, Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Wkrótce pojawi się we Włoszech, Niemczech, a następne w kolejce są kraje azjatyckie i Australia. Cichymi katamaranami zainteresowane są też policje z Peru i Kolumbii. 

Solliner

Masa: 700 albo 800 kg

Napęd: silnik elektryczny

Zasilanie: Panele fotowoltaiczne

Moc: 2 albo 4 kW*

Prędkość maksymalna: 15 km/h

 

Liczba osób: 12