Od pewnego czasu środowisko jachtowe coraz śmielej zmierza w kierunku produkcji jachtów przyjaznych naturze. Na rynku pojawiają się jachty zasilane energią ze źródeł odnawialnych czy sprytne innowacje w postaci napędu elektrycznego lub hybrydy. Zaawansowane prace trwają też nad napędem solarnym jachtów. Szczególny potencjał ma nowopowstały szwedzki projekt - SolarImpact Electric Yacht. Jest to pierwszy luksusowy jacht napędzany energią słoneczną.
W słonecznych warunkach, ta 78-stopowa, całkowicie elektryczna łódź generuje do 320 kWh w ciągu jednego dnia, co daje jej potencjalnie możliwość przemierzania wód bez zatrzymywania się. Wszystko za sprawą paneli i baterii słonecznych o powierzchni 300m². W przypadku załamania pogody, za funkcjonalność jachtu odpowiada wysokoprężny agregat, który pozwala na kontynuację pracy nawet w długich okresach zachmurzenia. Jednak na wszelki wypadek jednostka została wyposażona w dwa silniki elektryczne o mocy 500 kW (670,5 KM).
SolarImpact Electric Yacht został zaprojektowany przez Marlenę Ratajską. Na ponad 220 m² znajdują się cztery dwuosobowe sypialnie i jeden apartament dla właścicieli. Oprócz tego goście mogą korzystać z przestronnego salonu, kuchni i łazienki. Na szczycie jachtu znajduje się taras z lożą i miejscem do zażywania kąpieli słonecznych.
Niemniejszą uwagę zwraca jego futurystyczny wygląd zewnętrzny. W celu zmniejszenia masy, konstruktorzy zastosowali lekką, aluminiową konstrukcję, która dodatkowo została wykonana w taki sposób, by ograniczyć przechył nawet o 90 %. Wszystko dzięki technologii SWATH (Small Waterplane Area Twin Hull) - konstrukcji zbliżonej do katamaranu, jednak różniącej się od niego podwodnymi pływakami, które niwelują kołysanie nawet na silnych, kilkumetrowych falach. Jeżeli mowa o najnowocześniejszych technologiach, warto zaznaczyć, że jednostka wykorzystuje sztuczną inteligencję, która wyręcza kapitana w wielu czynnościach podczas sterowania statkiem.
- Solar Impact jest synonimem najnowocześniejszych konstrukcji okrętowych, jeśli chodzi o mechanikę płynów, wysoce wydajne technologie energetyczne i zrównoważony rozwój. Nasza koncepcja w dużej mierze pozwala uniknąć hałasu i emisji dwutlenku węgla, dlatego jest ważnym krokiem w kierunku mobilności elektrycznej w sektorze morskim – podsumowuje Werner Vogeli, dyrektor wykonawczy Solar Impact.