Z wiatrem po Pętli Żuławskiej i Zatoce Gdańskiej

Autor:
Michał Stankiewicz

Kilkanaście przystani i nowoczesnych marin, szlaki kajakowe oraz nowa infrastruktura dla wodniaków – to wszystko oferuje Zatoka Gdańska i Zalew Wiślany tworzący wraz z deltą Wisły unikatową sieć szlaków wodnych tj. Pętlę Żuławską. Do 2022 roku na rozbudowę infrastruktury samorząd Województwa Pomorskiego przeznaczy blisko 100 mln zł.

Kraina, która swoje powstanie zawdzięcza wodzie, to jedyne miejsce w Polsce, gdzie sieć rzek i kanałów tworzą  bardziej rozbudowane szlaki wodne niż sieć dróg lądowych. To właśnie Pętla Żuławska. Tutaj niegdyś koryto rzeczne stanowiło przysłowiową „ulicę Marszałkowską”, Wisła była „autostradą”, „drogami wojewódzkimi” Nogat, rzeka Elbląg czy Szkarpawa, a Wisła Królewiecka, Święta, Tuga, Wierzyca czy Motława pełniły funkcję „dróg lokalnych”. To zdecydowanie jedno z miejsc najbardziej przyjaznych wodniakom, biorąc pod uwagę dostępne drogą wodną atrakcje turystyczne. Dla szukających wiatru w żaglach, Zatoka Gdańska - przedsionek Bałtyku, zachęca do odwiedzin bogatą infrastrukturą oraz dużą liczbą portów. Do najważniejszych należą: Hel, Jastarnia, Puck, Gdynia, Sopot, Gdańsk czy Górki Zachodnie. W marinach Zatoki Gdańskiej i jej okolicach jest obecnie około 700 miejsc do cumowania jachtów. Największa z nich znajduje się w Gdyni.

Budują mariny

Pętla Żuławska to także unikatowy projekt, który był realizowany przez samorządy województw Pomorskiego i Warmińsko – Mazurskiego. Dzięki niemu udało się zbudować nowoczesną  infrastrukturę wodną. Tylko w latach 2010 – 2014 wybudowano od podstaw lub też rozbudowano: 4 porty żeglarskie (Elbląg, Krynica Morska, Tolkmicko, Kąty Rybackie), 7 przystani żeglarskich (Biała Góra, Nowa Pasłęka, Błotnik, Osłonka, Malbork „Park Północny”, Rybina), 2 pomosty cumownicze (Rybina, Drewnica) i 2 mosty zwodzone (Przegalina, Nowa Pasłęka). Łączna wartość projektu tylko w tamtych czterech latach wyniosła 84 mln zł. Pieniądze pochodziły ze środków Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007 – 2013. 

Obecnie trwa kolejny etap rozwoju infrastruktury żeglarskiej w ramach realizacji przedsięwzięcia strategicznego Pętla Żuławska i Zatoka Gdańska. Na terenie województwa pomorskiego   realizowanych jest siedem dużych  inwestycji . 

Z końcem 2018 roku zostanie oddana stanica wodna w Wiślince (Gmina Pruszcz Gdański) na Martwej Wiśle wyposażona w 32 miejsca cumownicze. Do 2020 roku ma powstać przystań żeglarska w Nowym Dworze Gdańskim, a wraz z nią tamtejszy samorząd przebudowuje mosty w Żelichowie i Tujsku oraz most kolejowy w Rybinie (rzeka Szkarpawa). 

W Sopocie zostanie pogłębiony tor podejściowy oraz  zaplanowano budowę nowych pomostów pływających z wyposażeniem. Inwestycja zostanie zakończona w przyszłym roku. W Rewie rozbudowa ma zakończyć się rok później. Tamtejszy pomost cumowniczy zostanie przedłużony do 100 m, dzięki temu powstanie 30 nowych miejsc postojowych. Rozbudowa mariny trwa też po drugiej stronie Zatoki Gdańskiej, czyli w Jastarni. 

W 2022 roku do dyspozycji żeglarzy będą  92 miejsca postojowe, mogące przyjmować jachty o długości nawet do 20 m. Zwiększeniu ulegnie też zaplecze przystani – powstanie 7 kabin prysznicowych, 5 toalet oraz pralnia. Prace nad rozbudową przystani trwają też w Błotniku (gmina Cedry Wielkie). Trzy pomosty są przedłużane, dzięki czemu liczba miejsc cumowniczych zwiększy się o 48 miejsc. Modernizowane będzie zaplecze, chociażby poprzez utwardzenie placu na zimowanie jachtów. 

W Korzeniewie, w dolinie dolnej Wisły (gmina Kwidzyn) do 2020 roku również powstanie nowa przystań żeglarska.

Prawie 100 mln zł!

Co ważne, choć żeglarstwo to nie kwestionowany lider sportów wodnych nie zapomniano o innych dyscyplinach. Planowane budowy i rozbudowy uwzględniają też potrzeby kajakarzy, wioślarzy, motorowodniaków, miłośników houseboatingu, czy po prostu turystów. Także dla nich powstaje cała gama ułatwień. Wielką atrakcją będzie niewątpliwie uruchomienie trasy żeglugowej na Tudze, wiodącej przez zwodzone mosty. 

Oprócz dużych inwestycji przewidziano także nowe oznakowanie szlaków wodnych. Wszystko po to, by poprawić możliwości nawigacyjne i zlikwidować bariery utrudniające swobodne pływanie. 

Jest szansa, że w przyszłych latach w ramach Pętli Żuławskiej i Zatoki Gdańskiej zostaną dofinansowane następne projekty. Do najważniejszych należą zamierzenia związane z  rozbudową: portu jachtowego Jachtklubu Stoczni Gdańskiej w Górkach Zachodnich, portu jachtowego Akademickiego Klubu Morskiego oraz przystani przy ul. Nadwiślańskiej na Wyspie Sobieszewskiej. W planach inwestycyjnych uwzględniono także mariny w Pucku, Krynicy Morskiej, Rzucewie i Malborku.

 

Wiadomo już, że ramach obecnej perspektywy finansowej w ramach RPO Województwa Pomorskiego na lata 2014 – 2020 zaplanowano, że aż 96,5 mln zł zostanie wydane właśnie na rozwój infrastruktury żeglarskiej. Na zrealizowanie planów pozostało jeszcze 3 lata. Więcej informacji można znaleźć na stronie: www.petla-zulawska.pl.