Statek polarny z Gdyni

Autor:
wślizgu

Komfort i luksus w warunkach polarnych? Niedługo będzie to możliwe. Gdyńska stocznia Crist rozpoczęła prace nad nowoczesnym pasażerskim statkiem NB 312 z innowacyjnym kadłubem X-Bow. Jednostkę zamówił norweski armator.

Stocznia Crist wraz z początkiem roku ruszyła z pracami nad NB 312. Statek ma za sobą pierwsze cięcie stali. W praktyce oznacza to rozpoczęcie jego budowy. Docelowo ma mieć około 125 metrów długości i ponad 20 metrów szerokości. Jednocześnie będzie to jedna z najbardziej innowacyjnych jednostek tego typu, głównie przez specjalny kadłub typu X-Bow. Do tej pory z takiego rozwiązania korzystano wyłącznie w branży offshore’owej. Zastosowanie tego rozwiązania w statku pasażerskim zmniejszy uderzanie fal o kadłub przez co zwiększy komfort podróżowania i będzie prowadzić do znacznego zmniejszenia hałasu i wibracji, pozwoli ograniczyć ryzyko rozprysku fal i zagrożenie lub uciążliwość śliskich lub oblodzonych pokładów. Statek będzie także bardziej efektywny, co pozwoli na obniżenie kosztów eksploatacji i ograniczenie emisji do środowiska.

- Cieszymy się, że weźmiemy udział w budowie tak innowacyjnego statku, jakim jest NB 312. To kolejny projekt z ciągle rozwijającego się rynku jednostek pasażerskich, który zostanie zrealizowany w stoczni Crist –mówi Tomasz Wrzask, PR & Marketing Manager w Stoczni Crist.

Ten wielofunkcyjny, polarny statek pasażerski ma pływać pod marką National Geographic. Co ciekawe, zawiśnie na nim bandera… Wysp Bahama. 

- Na pokładzie będzie miejsce dla ok. 20 naukowców, którzy podczas rejsu będą mogli realizować badania naukowe w obszarze polarnym. Jednostka ma docierać do takich miejsc, gdzie nie docierają inne statki – dodaje Wrzask.

Statek będzie adresowany do miłośników luksusu – na pokładzie zaplanowano między innymi spa, centrum fitness, jacuzzi, restaurację z widokiem na morze, odkryty bar i strefę relaksacyjną. Jednorazowo będzie mogło z nich skorzystać ponad 100 osób przebywających w 69 przestronnych kabinach i apartamentach – większość z nich będzie posiadała prywatne balkony. Do tego dochodzi jeszcze 12 pojedynczych kabin.

 

Budowany w Gdyni statek trafi do norweskiej stoczni Ulstein, gdzie przeprowadzone zostaną prace wykończeniowe. Wszystko powinno być gotowe w pierwszym kwartale 2020 roku. 

Autor

galeria