Klasyka lazurowego Wybrzeża

Autor:
wślizgu

Riva to włoska stocznia o historii sięgającej 1842 roku, która dała się poznać z produkcji szybkich luksusowych motorówek. Pierwsza motorówka Riva powstała w 1963 r. Marka potrafiła dopasować swoją flotę do ekskluzywnych zachcianek najbardziej rozpieszczonych ludzi świata. Budowała małe modele, takie jak klasyczne Super Florida i Ariston, ale powstawały też większe Tritony, po których przyszły najsłynniejsze Aquaramy, dzięwięciometrowe olbrzymy o mocy 800 KM. Filozofia firmy była prosta – rivy się nie buduje, ją się wypieszcza. Dlatego też mahoń sprowadzano z Gabonu, Wybrzeża Kości Słoniowej i Hondrurasu w zależności od przeznaczenia. Pod maską umieszczano specjalnie przetestowane amerykańskie silniki Chryslera albo Cadillaca. Krąży legenda, że Carlo Riva kazał konstruować motorówki w taki sposób, aby woda nie rozpryskiwała się byle jak, tylko z wdziękiem włoskiej fontanny. W 1969 r. sprzedał firmę. Stocznię w Sarnico nad Lago d'Iseo przejęła włoska Ferretti Group, do koncernu należy dziś 14 stoczni - 13 we Włoszech, jedna w USA. Obecnie woduje się około 100 łodzi rocznie.

 

 

Chyba wszyscy znają słynny czarno-biały film Federica Felliniego z 1960 roku „La Dolce Vita”. Główną rolę w filmie grała Annita Ekberg. Scena jej kąpieli w rzymskiej Fontannie di Trevi w sukni bez ramiączek, jest uważana za jedną z najbardziej kultowych momentów w historii kina. Również ona posiadała swoją Rivę i to nie byle jaką, a pierwszą wyprodukowaną z dwoma silnikami i słynną tapicerką w zebrę.

Weekend ślubny Amal Alamuddin i George’a Clooney'a w Wenecji, oczywiście Riva.

Zaledwie kilku klientów zażyczyło sobie jakichkolwiek zmian w motorówkach Riva, ale zdarzyło się kilka przypadków, np. Ferruccio Lamborghini siłą rzeczy zapragnął wymienić silnik Cadillaca na firmowy Lamborghini. Ostatecznie za jej napędzanie odpowiadały dwa imponujące czterolitrowe, odpowiednio przystosowane silniki V12 z modelu 350 GT. Na zdjęciu: Ferruccio Lamborghini i Riva Aquarama Lamborghini, rok 1969.

Riva Super Florida z 1963 r. kupiona dla premiera rządu PRL Józefa Cyrankiewicza

Rivę Super Florida z 1959 r. zakupiona przez Rogera Vadima, reżysera filmowego, a prywatnie byłego męża francuskiej seksbomby Brigitte Bardot. Łódź była prezentem dla Bardotki, nazywaną przez nią przewrotnie „Nounourous” (fr. pluszowy miś). Bardot używała jej często na początku lat 60., dzięki czemu Riva została ikoną złotych lat St. Tropez.

W latach 60. Rivą pływała również jedna z najpiękniejszych włoszek – Sophia Loren.