Towarowy eko żaglowiec

Autor:
Klaudia Krause

Czy da się połączyć żeglugę towarową z byciem eko? Niemiecki projekt Quadriga jest tego przykładem. Przyszły samochodowiec ma być napędzany przez system żaglowy, a dzięki temu ograniczać emisję CO2 do środowiska.

Przewozy towarowe w transporcie, nie tylko wodnym, od zawsze kojarzyły się niezliczoną ilością spalin. Jest szansa na zmianę. Quadriga, tak ma się nazywać największy na świecie żaglowiec przystosowany do żeglugi towarowej, który ma obniżyć emisję spalin i uciążliwość transportu dla środowiska. Z inicjatywą jego budowy wystąpiła hamburska firma Sailing Cargo. Ten duży towarowy statek żaglowy docelowo ma zostać samochodowcem, czyli jednostką do transportu samochodów. Projekt zakłada budowę 170-metrowej jednostki zdolnej pomieścić od 1700 do 2000 pojazdów. Jego głównym napędem mają być żagle w systemie Dyna-Rig. Tego typu ożaglowanie powstało w latach 60. ubiegłego wieku i zostało już przetestowane chociażby na znanej jednostce Sokół Maltański. Żagle w systemie DynaRig są elektrycznie rozwijane na obracanych, także elektrycznie, masztach. Statek ma mieć więc napęd hybrydowy, tutaj rozumiany jako żaglowy i spalinowo-elektryczny oraz opcjonalnie ma korzystać z systemu akumulatorowego przy szczytowym zapotrzebowaniu na moc. Żaglowiec ma osiągnąć maksymalna prędkość 10-12 węzłów. 

Napęd wspomagany wiatrem to jedna z nielicznych, realnych opcji wprowadzenia energii odnawialnej do żeglugi. Przeprowadzone przez Lloyd's Register badania Low Carbon Pathways 2050 wykazały, że do roku 2030 muszą wejść do eksploatacji statki niskoemisyjne, co oznacza zmiany w branży morskiej. Projekt Quadriga stanowi jedno z potencjalnych alternatywnych rozwiązań.

- Musimy zrobić coś dobrego dla przyszłości naszej branży - mówi Uwe Köhler, pomysłodawca projektu Quadriga. - Projekt Quadriga łączy w sobie tradycyjne, sprawdzone systemy z najnowocześniejszą technologią, które mają ograniczyć emisję CO2 do środowiska. 

 

W projekt zaangażowało się biuro Dykstra Naval Architects z Amsterdamu, a nadzór nad budową objęło towarzystwo Lloyd's Register, które zadba o zgodność z najwyższymi standardami technicznymi, bezpieczeństwo i ochronę środowiska przy realizacji projektu.

galeria