Polataj na trimaranie

Autor:
Halina Konopka

Latający Trimaran F101 ma być szybki, ale stabilny do tego stopnia, że będzie dostępny dla każdego. Brytyjska firma Foiling World wprowadza na rynek nowy foil.

Nowe konstrukcje z hydroskrzydłami zdobywają rynek, niemniej mają opinie – nie bez powodu – jako najtrudniejsze do prowadzenia. Duet, Jerry Hill i Alan Hillman z firmy Foiling World, znany z produkcji łodzi sportowej SB20 chce to zmienić. Stąd pomysł na jacht, nieco większy od popularnego Motha, ale dwuosobowy i o ciekawych rozwiązaniach.

- Chcemy dać możliwość spróbowania tego specyficznego rodzaju żeglarstwa ludziom, którzy byli przekonani, że nie mogą tego zrobić - bo uważali, że mają niewłaściwą wagę, brakuje im tężyzny fizycznej lub po prostu nie mają wystarczających umiejętności – wyjaśnia Jerry Hill, producent F101 Foiling World.

Trimaran F101 całkowicie wykonany z karbonu wyposażony jest w kadłub centralny o długości 16 stóp i dwa duże, wysuwające się pływaki, które ułatwiają start i utrzymanie równowagi przy zwrotach i tym samym umożliwiają początkującym żeglarzom swobodne poruszanie się w powietrzu. 

F101 znajduje się w końcowych fazach rozwoju. Docelowo jednostka w komfortowy sposób ma uzyskiwać 15-18 węzłów, a jej prędkość maksymalna ma oscylować w granicy 25 węzłów. W rezultacie ma powstać łódź szybka, dająca dużo zabawy i stabilna do tego stopnia, że będzie to atrakcją dla każdego, kto wcześniej był przytłoczony przez złożoność uruchomienia Motha, a czasami bolesny, wyczerpujący i często zniechęcający proces nauki, który trzeba przechodzić, aby nauczyć się pływać na foliach.

- Jeśli pomyślisz o żeglarzach jako o piramidzie, na samej górze znajdują się ci najwięksi z Pucharu Ameryki i medaliści olimpijscy - to nie jest nasz rynek docelowy. Mamy na celu poziomy dwa, trzy, cztery i pięć poniżej tego top – dodaje Jerry Hill.

Najciekawsze jest to, że F101 to tzw. łódź one-plus-one, która została zaprojektowana tak, aby móc pływać na niej również w duecie. Dwie osoby oznaczają na początku instruktora i kursanta - co znacznie rozszerza perspektywy nauki żeglowania na foilach. Z tego względu trimaran wyposażony został w dodatkowy żagiel, który już przy 6-8 węzłach pozwala wejść w ślizg, a przy silniejszym wietrze pozwala rozwijać dużo większe prędkości - tak czy inaczej daje drugiej osobie mnóstwo zajęć na łodzi.

 

Konstruktorzy opracowali też rozwiązania ułatwiające wodowanie łodzi. F101 ma wysuwane folie, dzięki czemu łódź może być zwodowana na kołach do wody i uruchamiana jak tradycyjna łódź. Ceny jeszcze nie zostały ogłoszone, ale producenci zapowiadają, że mają się wahać w granicy 15 000 funtów brytyjskich. Produkcja ma się rozpocząć w pierwszej połowie 2017 roku.