Automatyczna kontrola trymu

Autor:
Halina Konopka

Gdańska firma Marine Works wraz z producentem Zipwake AB ze Szwecji stworzyła pierwszy system automatycznej kontroli trymu i przechyłu. Jest prosty w obsłudze, bardzo precyzyjny, stosunkowo tani, a obsługuje się go przez panel wyświetlacza z wbudowanym GPS.

Innowacyjne rozwiązanie Zipwake to system automatycznej kontroli trymu i przechyłu, który zawiera wytrzymałe i bardzo szybkie interceptory. Umożliwia żeglarzom nieporównywalnie precyzyjną kontrolę trymu, przechyłu a nawet kursu. Pozwala na sprawniejsze wejście w ślizg, znacznie poprawia osiągi, automatycznie zmniejsza opór fal i tym samym zmniejsza zużycie paliwa (do 25%). 

- Od lat specjalizujemy się w zagadnieniach związanych z trymem i stabilizacją jednostek pływających. Z satysfakcją przyjęliśmy wyróżnienie na zeszłorocznych Targach Wiatr i Woda za najlepszy wyrób targów. W rok od tej nagrody odnotowujemy z satysfakcją, że produkt spotkał się zainteresowaniem branży stoczniowej i klientów indywidualnych. Niektórzy producenci używają tego rozwiązania jako podstawowe wyposażenie. Jest to także produkt, w który, niewielkim kosztem, można wyposażyć jachty aktualnie używane przez klientów dając im ogromne narzędzie dodatkowej kontroli nad łodzią – mówi Maciej Makuła, inżynier sprzedaży w Marine Works. 

Dotychczas na jednostkach najbardziej popularne było trymowanie ręczne. Ten system działa podobnie, ale wszystko odbywa się automatycznie na podstawie analizy danych przesyłanych przez sensory. Zipwake trymuje łódź z użyciem od 2 do 6 interceptorów montowanych na pawęży rufowej, które zawierają w sobie elektryczny, bezszczotkowy silnik. Interceptor pełne wysunięcie (30mm) osiąga w 1,5 sekundy, przez co jest 5-10 razy szybszy od tradycyjnych systemów wyposażonych w trymklapy. Zipwake obsługiwany jest przez wytrzymały i odporny kontroler z kolorowym wyświetlaczem, który zachowuje dużą czytelność nawet w mocnym oświetleniu słonecznym.

 

System poziomowania przeznaczony jest dla łodzi ślizgowych i półślizgowych o długości od 6 do 18 metrów. Cena w zależności od rodzaju interceptorów waha się w granicach od 8 do 10 tysięcy złotych. 

galeria