WHITBREAD POWRACA!

Autor:
wślizgu

Wraz z ogłoszeniem regat Ocean Globe Race powraca legendarny The Whitbread Race. Trasa ma prowadzić śladami słynnego wyścigu, a żeglarze walczyć z żywiołem bez wsparcia elektroniki. Start zaplanowano na 10 września 2023 roku.

W 2023 roku The Whitbread Race obchodzi swoje 50-lecie. Z tej okazji dyrektor regat Ocean Globe Race, Don McIntyre, postanowił wrócić do korzeni i powtórzyć te legendarne regaty.

W świecie zdominowanym przez profesjonalnych żeglarzy, najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne, foile i ogromne budżety, ten retro wyścig ponownie otwiera niepowtarzalną okazję dla zwykłych żeglarzy. Już niedługo żądni przygód właściciele jachtów będą mogli pójść w ślady Tabarly’a, Blake’a, Van Rietschotena, Blytha, Knox-Johnstona i oczywiście Ramona Carlina, zwycięzcy pierwszego Whitbread z 1973 roku.

Wyścig Ocean Globe Race (OGR) będzie podążał oryginalną trasą Whitbread 1973, czyli klasycznie z Europy do Afryki i dalej do Australii, a następnie z powrotem przez Amerykę Południową. Łącznie to 27 000 mil, 7 miesięcy i 3 słynne przylądki z Cape Horn na czele. Ostatni odcinek zostanie opublikowany pod koniec 2020 roku wraz z ostatecznym ogłoszeniem wyścigu.

Podobnie jak w Golden Globe Race 2018, zawodnicy będą płynąć podobnymi jachtami, które brały udział w pierwszej edycji Whitbread. Również wyposażenie będzie ograniczone do tego, jakim dysponowali żeglarze w tamtych czasach. Oznacza to brak nowych technologii, komputerów, systemów satelitarnych, w tym także telefonów komórkowych i GPS. Nawigacja będzie ograniczona do wykresów sekstantowych na papierowych mapach, a komunikacja odbywać się będzie za pośrednictwem radia SSB i VHF. Nawet muzyka będzie odtwarzana jedynie na kasetach.

Zapisy są ograniczone do jachtów wykonanych z laminatów zaprojektowanych przed 1988 rokiem o długości od 47 (14,32 m) do 66 stóp (20,11 m). Następnie zostaną one podzielone na dwie grupy: ADVENTURE, czyli klasę 47-56 stóp (14,32–17.06 m) i SAYULA 56–66 stóp (17,07–20,11 m). Natomiast dodatkową, trzecią klasę FLYER, będą stanowiły oryginalne jednostki z pierwszych trzech wyścigów Whitbread Race (1973/74, 1977/78 i 1981/82) oraz jachty szkolne  tzw. „class surveyed” do 68 stóp (20,73 m), a także jachty Nautor Swan, o ile zmieszczą się w wymiarach. Łącznie flota ma liczyć maksymalnie 30 jednostek, a wyścig będzie odbywał się zgodnie z międzynarodowymi przepisami kolizyjnymi.

W wyścigach przyjęto najlepsze rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa i ochrony, uznane przez agencje morskie na całym świecie i dla każdej klasy określono ścisłe minimalne standardy i liczby załogi. W związku z tym, każdy jacht musi mieć w załodze co najmniej jedną kobietę i osobę w wieku poniżej 24 lat.

 

Do mety zeszłorocznych regat Golden Globe dopłynęły jedynie cztery jednostki. Nie brakowało dramaturgii, licznych usterek, a nawet akcji ratowniczych. Czy za 4 lata doczekamy się podobnych emocji? Wszystko na to wskazuje.

Autor