J/70 "JOTKA" ZDOBYWA EUROPĘ

Autor:
Klaudia Krause

Amerykańska konstrukcja J/70 to obecnie najszybciej rozwijający się monotyp na świecie. Ta regatowa klasa dotarła także do Polski. W tym roku na wodach Zatoki Gdańskiej odbędą się Pierwsze Otwarte Mistrzostwa Polski J/70.

1100 sprzedanych jednostek w ciągu 4 lat – taka liczba może podziałać na wyobraźnie niejednego wytrawnego żeglarza sportowego. J/70 „sztormem” wdarła się na żeglarskie akweny całego świata. Klasa powoli zyskuje popularność również w Polsce. Dwa lata temu nie było ani jednej J/70, dzisiaj na krajowych akwenach pływa już pięć jachtów tej klasy - Mag Racing Krzysztofa Krempecia, Neuca (były FlexiStav Apotex Team) Pawła Tarnowskiego, Cellfast Team Andrzeja Słabika, GTJ Michała Jabłońskiego oraz Moonraker Pawła Boksa.

J/70 to klasa, która jest popularna nie tylko w Europie, ale i na świecie, najpierw prawdziwy boom przeżyła w USA. Teraz zyskuje popularność też w Polsce, więc należy zadbać o regaty krajowe. To wolny proces, ponieważ do tej pory nie było w kraju międzynarodowej klasy sportboat. Jednak podjęliśmy wyzwanie i już we wrześniu zorganizujemy Pierwsze Otwarte Mistrzostwa Polski klasy J/70 - mówi Michał Korneszczuk z Polskiego Stowarzyszenia klasy J/70, współorganizator mistrzostw.

Pierwsze Otwarte Mistrzostwa Polski klasy J/70 (Polish Open) zaplanowane zostały na 27-29 września. Organizatorem regat jest 77 Racing Club Gdańsk przy współpracy z Polskim Stowarzyszeniem klasy J/70. Lista startowa powoli się zapełnia, swój udział potwierdziły już wszystkie polskie załogi oraz jedna z Rosji. Organizatorzy spodziewają się jeszcze kilku jednostek zagranicznych. W planie 3 dni regatowe i 9 wyścigów, które wyłonią pierwszego mistrza Polski w tej klasie. Mistrzostwa kraju J/70 odbędą się razem z mistrzostwami Polski klasy Micro. 

Polskie załogi J/70 mają za sobą już kilka występów na mistrzostwach świata, i to z całkiem niezłymi wynikami. FlexiStav Apotex Team w swoich pierwszych swoich mistrzostwach zdobył 95 pozycję na 166 jachtów. Znakomity występ zaliczył team Mag Racing ze sternikiem Krzysztofem Krempeciem kończąc regaty na 27 miejscu. Cellfast Team pod sterami Piotra Kędziory regaty zakończył na 123 pozycji. W poprzednim sezonie było jeszcze lepiej.

J/70 to jednostka jest nieco łatwiejsza w prowadzeniu od pozostałych, przez co stała się w ostatnich latach bardzo popularna. O poziomie sportowym decydują kwalifikacje i doświadczenie startujących załóg, a ten jest bardzo wysoki - tłumaczy Krzysztof Krempeć. - W zeszłym roku na mistrzostwach Europy zajęliśmy 9. miejsce w tym doborowym towarzystwie, więc jak na amatorskie ściganie, te wyniki naprawdę przynoszą mi dużą satysfakcję - podkreśla. 

W czym tkwi sukces tej klasy? Cytując jeden z najbardziej znanych żeglarskich filmów – „Wielkie jachty przynoszą chwałę, ale to właśnie małe łódki czynią z Ciebie żeglarza”. Chyba właśnie dlatego ta niewielka jednostka tak bardzo podpasowała również najbardziej znanym żeglarzom świata. W mistrzostwach świata na tej jednostce startuje choćby Paul Cayard czy John Kostecki. W niemieckiej Segel-Bundesliga regularnie uczestniczy multimedalista olimpijski Jochen Schümann, a swoje starty na J/70 ma również nie kto inny jak Karol Jabłoński.

 

Potencjał klasy potwierdzają też kluby żeglarskie i firmy organizujące profesjonalne regaty w ramach krajowych lig żeglarskich, z finałem Sailing Champions League włącznie, wykorzystujące floty właśnie tej klasy. Na J70 pływają na co dzień Niemcy, Szwajcarzy, Austriacy, Włosi, Duńczycy, Finowie, Norwegowie i Rosjanie. Teraz dołączą do nich także Polacy.

 

J/70 to dynamiczna konstrukcja, uznawana za najszybciej rozwijający się aktualnie monotyp na świecie (do 2018 roku wyprodukowano 1324 jednostki), a zarazem pierwsza w historii J-Boats łódź kilowa, którą można wodować z przyczepy bezpośrednio na slipie. Podnoszony kil sprawia, że jacht jest bardzo łatwy w transporcie nawet za małymi samochodami osobowymi i nie wymaga dodatkowych uprawnień od kierowców. Łódź została zaprojektowana tak, aby spełniać rosnące zapotrzebowanie na prostą, ale szybką i skuteczną w żegludze jednostkę one-design, zarówno do regat na najwyższym poziomie sportowym, ale i również do bardziej rekreacyjnego, rodzinnego ścigania się. Jacht posiada bardzo szeroki i przestronny kokpit z otwartą rufą oraz wysoko umieszczony bom, co bardzo ułatwia poruszanie się i pracę czteroosobowej załodze. Posiada węglowy i lekki takielunek. Na J/70 bardzo dobrze czują się zarówno profesjonalni żeglarze z doświadczeniem w Pucharze Ameryki, jak i załogi rodzinne. Polskim dystrybutorem J/70 jest firma Dobre Jachty.

Dane techniczne

Długość: 6,93 m

Szerokość: 2,25 m

Masa własna: 812 kg

Zanurzenie: 1,50 m

Całkowita powierzchnia żagli: 21,021 m2

Grot: 11,472 m2

Fok: 45,6 m2

Spinaker: 45,6 m2

Konstruktor: Alan Johnstone