Szymon Kuczyński Mini Transat 2021

Autor:
wślizgu

 - Następnym naturalnym krokiem jest start w Mini Transat 2021, łódka podobnej wielkości, jednak tutaj budżet wynosi już 150 tys. euro. To jest plan. Potrzebny jest ktoś kto wyłoży pieniądze na zakup łódki i całą logistykę. Na pewno byłby to krok w stronę prawdziwego żeglarstwa zawodowego – mówił Szymon Kuczyński w sierpniowym wydaniu W Ślizgu!. Jak zapowiedział, tak zrobił. Już w 2021 roku weźmie udział w kultowej, transatlantyckiej imprezie Mini Transat.

Po zakończonych projektach „Maxus Solo Around” oraz „Call of the Ocean” Szymon Kuczyński planuje powrót na wielką wodę. Na Maxusie 22 ze stoczni Northman odbył dwa wokółziemskie rejsy i ustanowił rekord świata. Teraz przed nim zupełnie nowe wyzwanie oceaniczne – Mini Transat 2021.

- Lubię ścigać się szczególnie na dłuższych dystansach i w minimalnych składach załogi. Na dzień dzisiejszy klasa Mini wydaje się jedyną, w której żeglarz z Polski o moim profilu, czyli raczej samotnik, ma szanse osiągnąć wysoki poziom i konkurować o najwyższe pozycje – mówi Szymon.  - Jest to najtańsza oceaniczna klasa o znaczeniu międzynarodowym. Dobre wyniki to przepustka do kolejnego etapu, czyli Class 40 czy Figaro, a później może Imoca. To dość typowa ścieżka w oceanicznym regaceniu. Bardzo wielu zawodników z Vendee Globe czy Volvo Ocean Race zaczynało właśnie klasie Mini 6.50 – podkreśla.

Start w rozgrywanych co dwa lata transatlantyckich regatach samotników może być więc albo ukoronowaniem żeglarskich marzeń,  albo początkiem oceanicznej kariery regatowej. Trzyletni program obejmuje starty i treningi na Bałtyku oraz dwa pełne sezony w gronie najlepszych żeglarzy z klasy we Francji, Włoszech czy Hiszpanii.

Kuczyński planuje starty na mini typu Vector 6.50 z szczecińskiej stoczni Yacht Service. Jacht zaprojektowany przez znanego francuskiego konstruktora Etienna Bertranda to jedyna konstrukcja tej klasy budowana seryjnie w Polsce. Wybierana jest przez czołówkę światowych żeglarzy klasy Mini.

- Jachty Vector 6.50 produkowane w Szczecinie to nie tylko najwyższa pólka konstruktorska, ale również wykonawcza. Do tworzenia laminatu przekładkowego stosuje się topowe pianki, jak: 3D-core czy Corecell. Laminaty robi się w infuzji metodą podciśnieniową. Natomiast osprzęt to topowy Harken, podobnie jak takielunek wykonany przez renomowane AG+. Na niczym się nie oszczędza. Łódka ma być najlepsza – mówi Szymon. – Ponadto to pierwszy seryjnie produkowany jacht tej klasy z tzw. pełnym dziobem. Łódki o takim kształcie zdominowały już kategorie jachtów prototypowych. W edycji 2017 szerokie dzioby zajęły całe podium, a konstrukcja wykonana w Szczecinie uplasowała się na wysokim piątym miejscu!

W nadchodzącym sezonie żeglarskim, już w maju, Szymon rozpocznie pływania i starty w bałtyckich regatach na jednostce treningowej. Równolegle w stoczni  Yacht Service rozpocznie się budowa docelowego jachtu startowego. Od marca do października 2020 jacht będzie stale w drodze.  Natomiast jego bazą w latach 2020-2021 ma być francuskie La Rochelle, czyli port startowy Mini Transat 2019. Planowane są sesje treningowe z czołówką klasy Mini 6.50 oraz regaty kwalifikacyjne wymagane przed startem w docelowej imprezie Mini Transat.

Podobnie będzie wyglądała pierwsza połowa sezonu 2021.  Ostatnie treningi i starty kwalifikacyjne będą miały miejsce w lipcu. Zostanie tylko miesiąc na ostatnie przygotowania, bo już we wrześniu ponad 80 zawodników stanie we Francji na starcie transatlantyckiego wyścigu. Szymon jako jeden z najbardziej doświadczonych polskich żeglarzy pełnomorskich,  zamierza walczyć o czołowe miejsca w tym niezwykłym wyścigu.

- Poważnie myślę o walce o pierwszą piątkę w grupie seryjnej. Po cichu nawet o podium, ale takie historie w pierwszym starcie zdarzają się niezwykle rzadko. Podporządkowuje temu projektowi kolejne 3 lata życia, więc nie interesuje mnie samo przepłyniecie Atlantyku i ukończenie regat. Trzy sezony intensywnych treningów i startów w regatach eliminacyjnych i przygotowawczych powinny podnieś mój poziom na tyle, bym mógł zacząć konkurować z najlepszymi – podsumowuje Szymon Kuczyński.

 

 

Autor

galeria