Jak dobrać odpowiedniego foila?

Autor:
Tomek Janiak

Rewolucja wywołana popularyzacją foilboardingu trwa. We Francji ma już ponad 2000 amatorów, a w Polsce bardzo dynamicznie się rozwija. Na co zwrócić uwagę decydując się na kupno pierwszego foila? W co warto zainwestować? Na te pytania odpowiada Tomek Janiak, jeden z krajowych pionierów foilboardingu.

Temat foila, czyli deski do kitesurfingu unoszące ridera nad wodą używane w połączeniu z latawcem kitesurfingowym, dorał też do Polski.  Rynek jest dość świeży, jednak już teraz wiele firm oferuje sprzedaż hydrofilów. Zacznijmy więc od początku.

Postanowiliście zacząć pływać na foilu, robicie więc mały rekonesans i jesteście kompletnie zdezorientowani. To, co kiedyś było prostym wyborem, stało się teraz bardziej skomplikowane ze względu na szeroki wybór. Odpowiedni dobór hydroskrzydła może sprawić, że odkryjecie nowe doznania i zakochacie się w foilowaniu. Zły wybór natomiast spowoduje, że dołączycie do grona sceptyków. Na rynku w tej chwili jest ponad 50 różnych hydroskrzydeł, więcej niż kiedykolwiek wcześniej. Pytanie podstawowe jednak jest proste: które z nich jest odpowiednie?

Konstrukcja

Wszystko zależy w jakim celu zamierzacie je wykorzystać – ścigać się, pływać po falach, czy po prostu uprawiać freeride? Ważny jest też budżet, czyli ile zamierzacie na to przeznaczyć. Jeżeli już odpowiecie sobie na te pytania, to przy zakupie trzeba zwrócić uwagę na samą konstrukcję skrzydła. W konstrukcji dominują dwa materiały: aluminium oraz znacznie droższe, włókno węglowe. Aluminium jest zwykle opcją tańszą, ale też  około 2-3kg cięższą niż porównywalny produkt węglowy. Z kolei foile wykonane z włókna węglowego mają lepszy performance w racingu i znacznie lepiej tłumią niepożądane wibracje. Generalnie są wygodniejsze i lepsze w kontroli przy dużych prędkościach i podczas agresywnych manewrów. Jednak są zdecydowanie droższe, bardziej delikatne i szybciej można je uszkodzić, szczególnie na płytkich akwenach.

Skrzydło

Drugim ważnym elementem konstrukcji hydroskrzydła jest kształt lotek, który determinuje wskaźnik AR (aspect ratio). Smukłe, długie skrzydła o wysokim współczynniku mają wyższą prędkość maksymalną, lepszą manewrowość, za to wolniej wchodzą w lift i są mniej stabilne przy niskich prędkościach. Takie skrzydła są popularnym wyborem wśród osób, które mają ambicje ścigać się w regatach i są raczej doświadczonymi kajciarzami. Z kolei grube i szerokie, o niskim współczynniku AR, są bardziej stabilne, jednak osiągają niższe prędkości maksymalne i są zdecydowanie trudniejsze do kontrolowania przy dużych prędkościach. Takie skrzydła wydają się dobrym wyborem dla początkujących foilerów i osób, które chcą uprawiać freeride, pływać po falach czy skupić się na trikach. Na szczęście na rynku można znaleźć też wiele skrzydeł uniwersalnych,  które będą odpowiednie dla większości konsumentów, począwszy od nauki po wyścigi rekreacyjne.

Lotki

Warto pamiętać też o lotkach, które przypominają klasyczne skrzydło samolotu. Większość ludzi uważa, że przednie skrzydło jest najważniejsze i można pominąć tylny stabilizator – to duży błąd. Jest to zależność 50%-50%, bardzo ważne jest znalezienie odpowiedniego balansu między przednią a tylną lotką. W zależności od profilu stabilizatora, kształtu, kąta, rozmiaru, twoje hydroskrzydło może reagować zupełnie inaczej na: prędkość , pompowanie, wejście w lift, manewrowość oraz stabilność

 

Będzie również zależeć od tego odpowiedni balans. Stabilizator ogonowy musi działać idealnie z przednim skrzydłem i redukować każdy burzliwy przepływ wody z masztu i kadłuba, aby zminimalizować zakłócenia stabilności. Co więcej, wiele foili ma w przednich oraz tylnych lotkach podgięte końcówki, tzw. wingtips. Zaokrąglone skrzydełka oznaczają, że foil traci siłę nośną i przyspiesza, ale w zamian pomaga w manewrach  bez ryzyka naruszenia powierzchni wody lub „wentylacji”,  co może się wydarzyć przy płaskiej lotce. Takie rozwiązania stosowane są przede wszystkim w skrzydłach z włókna węglowego przeznaczonych do ścigania.

Maszt

Podobnie jak lotki, również kształt masztu będzie miał wpływ na jakość jazdy i osiągi. Jednak w przypadku masztów ważnymi wymiarami są: szerokość, grubość i przede wszystkim sztywność. Maszty osiągają zazwyczaj wysokość od 80 do 110 cm i pozwalają  łatwo utrzymać się nad wodą. Dostępne są również krótsze, bardziej stabilne maszty, które są zwykle przeznaczone dla osób początkujących i podczas pływania w płytkiej wodzie. Długie, cienkie maszty są szybsze, bardziej wydajne, ale mniej stabilne. Ponieważ znaczna część masztu znajduje się nad wodą, wymiary masztu nie mają tak dużego znaczenia jak skrzydła, jednak ci, którzy pływają z dużą prędkością potrzebują zdecydowanie dłuższych i sztywniejszych masztów.

Cena

 

Obecnie ceny foili wahają się od 3 000 zł do 10 000 zł. Sprzętu używanego póki co mało, jednak z pewnością stopniowo będzie się pojawiał. Z pewnością foil to ciekawa alternatywa, która dopiero tak naprawdę się rozwija. Warto spróbować!

galeria